20.10.2011

Jesienna focaccia - Focaccia d'autunno



Jest to  rodzaj drożdżowego ciasta z winogronami bardzo  popularnego  w całej Italii, choć pochodzi z  Florencji i jej okolic. To  bardzo proste toskańskie ciasto chlebowe , nazywane również:  scchiacciatina all,uva lub ciacia con uva,  piecze się przeważnie  w okresie  zbioru winogron.


Ten "chleb dla ubogich" był kiedyś podstawowym posiłkiem dla rolników w okresie zbiorów, a dziś to pyszne ciasto jest doskonałym urozmaiceniem jesiennego menu i pewnego rodzaju delicją.
Najlepsze do tego rodzaju wypieku są niewielkie, czarne, aromatyczne winogrona o słodkim,truskawkowym  smaku tzw. fragoline . Focaccie  z winogronami można przygotować w wersji słodkiej lub typowo chlebowej bez  dodatku cukru.

Moje ciasto nie jest słodkie/ choć dodałam odrobinę cukru/, ale pieczone winogrona dodają mu niesamowitego aromatu i naturalnej słodyczy. Jest pyszne i warto je  spróbować również wykorzystując inne gatunki dojrzałych winogron przeznaczonych do wyrobu wina. 
Składniki:
/na foremkę o rozmiarach 30 na 40 cm , ja użyłam okrągłej/
Składniki:


  • 500 g mąki pszennej
  • 12 g świeżych drożdży
  • 270 ml wody
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżeczka cukru 
oraz:
  • 600-800 g winogron
  • 100 g cukru
  • 2 łyżki oliwy z oliwek 

 Wykonanie:

 Przygotować owoce. Drożdże rozpuścić w niewielkiej ilości wody, dodać cukier i pozostawić na kilka minut.  Podrośnięte drożdże dodać do mąki, wlać pozostałą ilość wody i dokładnie wymieszać.  Dodać sól  2 łyżki oliwy z oliwek. Wyrobić ciasto. Powinno być  elastyczne i gładkie. Gotowe ciasto przykryć folią i pozostawić do wyrośnięcia w ciepłym miejscu. Ciasto powinno podwoić swoją objętość, a trwa to od 1 do 3 godz. / wszystko zależy od temperatury pomieszczenia/. Pojemnik z ciastem można wstawić do piekarnika i  zaświecić tylko światełko. W ten sposób moje ciasto urosło szybko i mogłam przystąpić do kolejnych czynności.  Wyrośnięte ciasto podzielić na dwie części i  rozwałkować na kształt foremki/ ja użyłam okrągłej/. Na dno formy wyłożyć jedną część ciasta , ułożyć połowę winogron, posypać częścią cukru i skropić oliwą. Winogrona przykryć drugą częścią ciasta. Ułożyć na wierzchu pozostałe winogrona. Posypać całość resztą cukru, skropić oliwą i pozostawić do wyrośnięcia na ok.40 min. Piekarnik nagrzać do temperatury 180 st . Ciasto piec ok.40 min.

Moje ciasto musiałam spróbować kiedy było jeszcze ciepłe /pycha/, ale zimne jest jeszcze smaczniejsza.

.Żródło przepisu:Giallozafferano it

3 komentarze:

  1. Już w zeszłym roku szykowałam się na focaccię z winogronami. Tym razem się chyba zmobilizuję, bo Twoje zdjęcia wyglądają niezwykle kusząco :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A widzisz-mam akurat nadmiar winogron ale malo pomyslow. Ciesze sie,ze znalazlam Twoj przepis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Aż ślinka cieknie, pierwszy raz słyszę o cieście z winogronami

    OdpowiedzUsuń

szukaj po składnikach

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...