8.09.2012

Najłatwiejsza bułka drożdżowa z rodzynkami



 Oto moja bułeczka  drożdżowa  upieczona/ po raz pierwszy/ w wypożyczonym automacie do wypiekania chleba.

Bardzo lubię wyrabiać ciasto na chleb i najczęściej robię to ręcznie.  Kiedy jednak  jest ono  rzadkie i kleiste  korzystam z pomocy robota. Takie właśnie jest  słodkie ciasto  na drożdżach.
Uwielbiam drożdżówki, chałeczki i wszelkiego rodzaju słodkie wypieki na bazie  ciasta drożdżowego /ze śliwkami najbardziej/.
 Kromka puszystej, mięciutkiej, pachnącej  bułki drożdżowej  z rodzynkami, ulubiona margaryna lub masełko, może odrobina dżemu lub miodu, kubek mleka lub kakao....i oto wymarzone śniadanko .

W ostatnich dniach miałam okazję wypróbować jak pracuje automat i jak smakuje pieczywo w nim przygotowane . Szczególnie zainteresował mnie wypiek  ciasta słodkiego. Wrzucamy składniki, nastawiamy program i ......czekamy. Spodobało mi się i  mocno zastanawiam się nad tym , czy takie urządzenie nie zagości kiedyś u mnie na stałe. Oczywiście nie zrezygnuję z tradycyjnej metody pieczenia chleba / bo w tym przecież cały urok , niepowtarzalna atmosfera  i zapach ..../, ale bywają takie sytuacje, kiedy  przydałaby się mała pomoc: np. przy wyrabianiu ciasta.
Maszyna robi to świetnie.

Pożyczyłam sobie automat na "krótką chwilę" i oto rezultat .

Może moja  bułka  nie  wygląda zbyt efektownie, bo przecież zdecydowanie różni się wyglądem  np.od rumianej, plecionej chałeczki. Jest bardzo skromna w swojej prostocie, ale pięknie wyrośnięta, puszysta, pachnąca wanilią  z lekkim aromatem cytrynowym ,a smakiem nie odbiega od tej wyrabianej i pieczonej metodą tradycyjną......czego chcieć więcej?
 Zniknęła  w mgnieniu oka zaraz po przestudzeniu i  o to właśnie chodziło, a ja nie musiałam zmywać lakieru z paznokci.
 Czasem prosty, krótki przepis wystarczy by powstał smaczny  wypiek i zadowolił najbardziej wybredne podniebienia.........no , ale w tym przypadku pomocnik wykonał za mnie całą robotę.


Składniki:
  • 400 g mąki pszennej /użyłam tortowej/
  • 180 ml letniego mleka
  • 20 gram  świeżych drożdży
  • 1 jajko
  • 1 żółtko
  • 60 g drobnego cukru
  • 80 g stopionego , przestudzonego masła
  • 1 /2 łyżeczki soli
  • łyżeczki cukru z prawdziwą wanilią 
  • 1 łyżeczka domowej skórki cytrynowej w" proszku"lub  świeżej ,startej 
  • 1/2 szklanki rodzynek /wypłukanych i osuszonych /

Wykonanie: bardzo łatwe

 -składniki ciasta umieścić w formie maszyny  w kolejności:mleko, rozbełtane jajko, stopione masło,    sól i cukier z cukrem waniliowym ,skórkę cytrynową, mąkę i na wierzch  drożdże rozpuszczone w odrobinie cukru.
- nastawić program do wypieku słodkiego/ pozostałe ustawienia  w/g zaleceń producenta/
- po usłyszeniu sygnału dźwiękowego wsypać rodzynki.
Usunąć mieszadła /po ostatnim wymieszaniu ciasta/
- 15 min przed końcem programu posmarować wierzch białkiem lub żółtkiem.
-.......spokojnie poczekać, aż automat da sygnał, że pieczywo jest gotowe.
- wyjąć z formy i przestudzić

Tym razem z automatu ,ale 
z tego przepisu/ z podwójnej porcji / piekę bułki drożdżowe w piekarniku, /w foremkach keksowych/ wyrabiając wszystkie składniki  ręcznie lub mikserem. Czas pieczenia wynosi wówczas ok. 35-40 min. w temp. 180 st.  C.


Nie planowałam , ale zgłaszam przepis  do akcji " Upiecz Smakowity Chleb" , której patronatem są Zakłady Tłuszczowe "Kruszwica", producent margaryny "Smakowita" ....... jak zabawa ,to zabawa. Jest w lodówce"Smakowita".... ,a więc trzeba sprawdzić jak smakuje w połączeniu ze słodkim pieczywem.
No i coraz częściej myślę o tym jak fajnie byłoby mieć własny wypiekacz......
Upiecz Smakowity Chleb!


1 komentarz:

  1. Sama posiadam automat, dlatego z chęcią zapiszę sobie Twój przepis na wykonanie w nim kiedyś takiej bułki :)

    OdpowiedzUsuń

szukaj po składnikach

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...