30.03.2013

Sałatka jarzynowa świątecznie



Sałatka, bez której nie wyobrażam sobie świątecznych uroczystości.
 Niezwykle  prosta, przygotowana prawie zawsze z tych samych składników ,a  za każdym razem smakuje  ciut inaczej i jak dotąd nikomu  w moim domu się nie znudziła. 
A jeśli nawet komuś sie znudzi można ją podać inaczej......
Wypróbowałam już wiele różnych sałatek, bardziej lub mniej znanych, chciałam zastąpić nimi tę tradycyjną, ale nic z tego. Jarzynówka z majonezem musi być, a ja nie mam nic przeciwko temu, ponieważ  również bardzo ją lubię!

Podstawowymi składnikami mojej sałatki /co dom, to obyczaj/ są gotowane warzywa korzeniowe w różnych proporcjach, groszek / ugotowany-mrożony / lub kukurydza konserwowa, ogórki kiszone, czasem konserwowe /dla zakwaszenia sałatki/, cebula lub kawałek  pora /dla dodania ostrości/
  i winne jabłko /dla nadania wilgotności i przyjemnego słodko kwaśnego smaku/. 
Wykończeniem sałatki jest oczywiście tradycyjny majonez z dodatkiem odrobiny śmietany /czasem jogurtu/


Składniki:/na średniej wielkości miskę/
  • 2 marchewki
  • 3 ziemniaki
  • 1 winne jabłko
  • 1 cebula
  • 1 pietruszka
  • 1/2 dużego selera,
  • 1 szklanka mrożonego groszku,
  • 3 ogórki kiszone,
  • 2-3 jajka ugotowane na twardo
  • 3/4 szklanki majonezu
  • 2 łyżki kwaśnej śmietany
  • 2 łyżeczki musztardy
  • sól i pieprz do smaku
Wykonanie:
Ziemniaki, marchewkę, pietruszkę i seler dokładnie umyć i zalać wrzątkiem. Gotować do miękkości. Osobno ugotować  groszek i jajka. Warzywa wystudzić, obrać ze skórki i pokroić w drobną kostkę i przełożyć do głębokiej miski. Pokroić w kostkę również ogórki , jabłko i cebulę ,wsypać do miski. Dodać groszek ,posiekane jajka, Majonez połączyć ze śmietaną i musztardą, wymieszać delikatnie  z warzywami,  doprawić do smaku solą i pieprzem.
Odstawić sałatkę  , najlepiej  na całą noc w chłodne miejsce, aby składniki się "przegryzły".
Miseczki na sałatkę przygotowałam dzień wcześniej  w/g tego przepisu:
  • 200  g mąki pszennej
  • 125 g masła
  • 25 g startego sera żółtego
  • ok. 3 łyżki wody
Mąkę  przesiać do miski, dodać masło, starty żółty ser i wodę (tylko  tyle, aby składniki się połączyły). Zagnieść  ciasto i wstawić  do lodówki  na godzinę. Schłodzone ciasto rozwałkować, wyciąć koła o średnicy o.16 cm i nałożyć na foremki lub szklane słoiczki  /o średnicy ok.5 cm/ odwrócone do góry dnem. Piec w gorącym piekarniku/190 st.C/ ok 10 minut. Miseczki wyjąć zpiekarnika, zdjać z  foremek, ustawić  ponownie na blaszce, posmarować wewnątrz białkiem i ponownie wstawić do piekarnika na 5 minut. Wystudzić.

Sałatkę można podać w kruchychym, wytrawnym cieście w formie babeczek



A może w szklanaczekach?



1 komentarz:

  1. No jestem pod wrażeniem pomysłowości z tą miseczką. Sałatka prezentuje sie fantastycznie!
    Ja uwielbiam jarzynową ale tylko mojej mamy, bo ona robi wg stąłych proporcji z przepisu ze starej książki kucharskiej.
    Ty rozumiem majonez robisz sama, bo ten tutaj jest okropny. No ale ja mam jeszcze problem w ogórkami:(

    OdpowiedzUsuń

szukaj po składnikach

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...